Friday 31 May 2024

Bara dumt

Igår när vi cyklade hem fastnade storskruttans gympapåse i framhjulet och hon flög över styret. 
Det är ju en sån grej man brukar säga, att nån "flög över styret" liksom.
Men hon gjorde det.
På riktigt.
Och jag hann bli rädd på riktigt. 
Allt gick bra. 
Hon hade hjälm såklart. 

Det har däremot inte jag när jag cyklar. Varför? Den officiella anledningen är att spännet saknas på min hjälm eftersom min man tog loss det och satte det på sin slalomhjälm med motiveringen du använder ju ändå aldrig din cykelhjälm. Vilket tyvärr var, och är, sant.

Men det är dåligt. Dumt. Och farligt. Jag måste köpa mig en hjälm. Och börja använda den också.  

1 comment:

  1. Det är intressant det här med hjälm. Har nämligen noterat nån gång när du lagt en bild på dig och Berit att ni inte har hjälm. Och jag använda aldrig hjälm i Umeå, herregud liksom. Vem gör det? Men här har alla vuxna som cykelpendlar hjälm, den normen är svinstark. Sekunden jag köpte en cykel här köpte jag också en hjälm. Visst det är backigt och man kommer upp i hög fart bitvis, men det är också en grej. Man vintercyklar inte heller utan dubbdäck här. Men när min pappa lånade min elcykel ville han inte låms nån hjälm, så jag hade dödsångest i en timma tills han kom tillbaka. Han tyckte inte man kunde låsa fast den nånstans. Men mitt lås är ett sånt dubbelt med både lås och kätting man låser fast, vilket gör att man kan låsa fast sin hjälm i kättingen samtidigt som man sätter fast cykeln i nåt som sitter fast, typ stolpe. Så det är mitt tips om du inte redan har, lås med tillhörande löstagbar kätting!
    .

    ReplyDelete

Ambitionsnivåer

I dag putsade jag fönster. För kanske första gången i mitt liv. Det är helt sjukt att det är så, men jag har flyttat mycket, okej? Och ja, a...