Saturday 18 May 2024

Curlar du så hettar jag

Storskruttans gymnastikgrupp har avslutning i helgen med lite olika jippon och bland annat uppvisning för föräldrarna. 
Inför detta skickade ledarna ut ett meddelande till föräldrarna i WhatsApp gruppen där de meddelande tider och annan info inför detta samt nämnde att de även tänkt överraska tjejerna med pizza under eftermiddagen, samt att de var medvetna om vilka allergier som fanns i gruppen. 

Bara minuter senare plingade telefonen en, två, fem gånger av svar. 

Min dotter är mjölkfri, vad tänker ni för alternativ?
Min tjej är inte så förtjust i pizza.
Min dotter föredrar nog ngt annat.
Min dottter gillar inte pizza

Jag bara gapade. Och skrev.
 Vad gulligt av er att fixa! Min dotter älskar pizza men blir det något annat får hon helt enkelt äta det som bjuds eller välja att avstå. 
Och några hjärtan och smileys. 
Sen blev det tyst i tråden. 

För alltså. Det här är inget vi föräldrar betalat för eller kunnat förvänta oss. Det är en fin gest av redan väldigt generösa ledare och naturligtvis kan de inte hitta något som 32 barn alla älskar.
Hur kan vuxna människor inte fatta det?
Hur beter sig dessa föräldrar när de blir bjudna på fika på jobbet?

Hallongrottor....? mm det är ju inte direkt min favvo du vet... vad har du för alternativ?  

Passar det inte får man avstå. Och det här är inte pizza till middag på ett läger så att de som inte äter går och lägger sig hungriga. Det är pizza till mellis kl 15 en eftermiddag och de som inte äter ska direkt hem sedan.
Och herregud, vet man med sig att ens unge inte gillar pizza men behöver mellis.. jamen packa med en banan och en macka då!
Jag tvingar inte mina barn att äta sånt de inte gillar.
Men jag försöker också lära dem att passar det inte får man ibland vara utan. 

6 comments:

  1. Mycket bra skrivet, både till föräldragruppen och här! /Tove

    ReplyDelete
  2. Bra skrivet! Har så svårt att förstå folk som anser sig ha rätt att ställa den här typen av krav på andra, som att man var universums mittpunkt. Som förälder till ett superkräset barn som liksom inte äter något om det är blandat med något brukar jag ta med eget eller om det är liksom kvällens middag, fråga vad det blir. Och säga att vi tar med eget till henne om det behövs men jag vill inte hamna i ett läge där hon inte äter nåt och sen både skäms och gråter av hunger. Men det är ju om det inte är middag hemma om en timma utan liksom, på en plats där det inte finns alternativ. Och inte ens hos mina föräldrar skulle vi ställa krav på att de fixar utan behöver vi nåt extra fixar vi. Pjåskar skulle nog några sagt. Men det är vårt sätt att hantera det. /karin

    ReplyDelete
  3. Oj glömde dessutom. Som förälder till ett sånt barn som behöver utöka sin preferensportfölj är det ju guld när barnet är nånstans det vill vara, med kompisar som pushar lite (visar att nåt är gott) och äter med god aptit. För det är ju då de provar nåt som ju visst var lite gott och vips har vi fått två saker till vi kan servera till middag hemma.

    ReplyDelete
  4. Min svigermor, som på den tiden var lærer, sa for tyve år siden at "det er annerledes å være lærer nå, ungene skal forhandle om alt man sier". Har tenkt mye på det. Og nå er vel de ungene i ferd med å bli foreldre.

    ReplyDelete
  5. Väldigt bra inspel av dig där! Som ledare för olika barngrupper blir man tokig som det är på alla specialarrangemang som behövs för vissa barn, men ofta är det enklast att bara le och säga okej. Men då är det ju när föräldrarna själva fixar, typ hämtar mitt i träningen pga ska vidare till annan aktivitet eller kör och hämtar nån superonödig pryl som glömts hemma men som barnet absoluuut måste ha med sig på utflykten. Men i det här fallet är det ju jättegulligt av ledarna att vilja överraska! Jag tror inte folk förstår hur svårt det är att hitta ideella ledare, dom ska man verkligen vara rädd om och inte krångla till saker i onödan för.

    ReplyDelete
  6. Älskar ditt svar! Så artigt, vänligt och tydligt markerat. Bra jobbat! Har väldigt lite förståelse för föräldrar som tror att de och deras barn är mittpunkten för allt. Ta med eget då - enklare än så blir det inte. Och då är jag själv nöt och stenfrukts-allergiker och har barn med samma allergier vilket kan bli livshotande!

    ReplyDelete

Det börjar kännas nu

Det kändes så logiskt när vi bokade. Att mannen flyger direkt från Belgien till Arizona och nya jobbet när vi semestrat klart.  Så klart. Va...