Monday 15 July 2024

Skyll er själva här kommer boktips

Asså okej, nu är inte det här en bokblogg (... men det kan bli!) 
Fast det ska det inte bli. Måste bara säga en grej. Eller 2-3 grejer.
Vi får se. 

Okej. Sara Strömberg och hennes serie om buttra Vera. Jag tycker att dom är bra och som sagt, Skinn var bäst hittills. Läsvärda och välskrivna. Kanske inga bladvändare som slukat mig helt. Men bra. 

Serien jag var tvngen att pausa pga bibliotekshets är Sara Lövestams böcker om Monika Bengtsson. Inte deckare, utan lågmält intensiva skildringar av något så spännande och sexigt som ofrivillig barnlöshet och släktforskning. Säg den som inte får eld i baken och pirr i magen av det, va? Den första heter Ljudet av fötter. De är bra. Jag älskar hennes språk. 

Och på tal om Sara Lövestam, hennes böcker om Kouplan, där den första heter Sanning med modifikation, är så sjukt bra. Kasta er över nu!

Varsågoda. Så kan man läsa böcker och strunta i det faktum att världen verkar gå åt helvete. För helvete alltså, vad händer egentligen?

4 comments:

  1. Älskar Monicaböckerna! Har du läst Tillbaka till henne av samma författare? Så fin historia tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Tack för tips! Jag läser just nu Den stora utställningen av Marie Hermansson. Bra!

    ReplyDelete
  3. Heja Kouplan👍
    Den klassas som barn/ungdomsbok men jag tycker precis som du att serien bör läsas även av vuxna! Den gav mig många nya insikter. En ögonöppnare!
    Min senaste bok var Glömda om söndagen av Valérie Perrin. Rekommenderas!
    / Carin

    ReplyDelete

Mind you

Känner att det här är nog sista gången med det här upplägget. Alltså att min man är i långtbortistan medan hans föräldrar kommer hit i flert...