Wednesday 21 August 2024

Två mammor fem barn

Polska negmammans kanadensiske man är i Japan på jobb.
I söndags hängde vi i lekpark och igår käkade vi middag tillsammans. 
På golvet.
Två mammor, fem barn, tre språk.
Soppa, makaroner och korv.

Hon har det inte lätt.
Och nä, vem har det.
Och ja, skulle hon ha det lätt skulle hon naturligtvis hitta en dyngtunna att ösa ur ändå.
Men jag känner ändå med henne. 
De bor litet, en trea med öppen planlösning och tre barn. 
Hon är duktig på att begränsa barnens skärmtid, men dålig på att fylla deras tid med annat.
Jag vet att jag kanske predikar idrott lite väl mycket, det finns säkert (kanske, vet inte) andra aktiviteter som musik, drama osv. som barnen skulle kunna ägna sig åt. 
Men som jag sagt tidigare, och som jag sa till henne igen igår, jag föredrar att ha aktiviteter nästan varenda eftermiddag/kväll för då vet man vad som gäller och behöver inte fylla tiden med annat, bråka om skärmtid osv. 
Genom idrotten får barnen röra på sig, vara ifrån skärmar, träffa kompisar, osv.
Win bara win. 
Men PNM ser det inte så. 
När jag får något år sedan försökte få lov att ta med hennes äldsta son till bandyn hette det att han var för ung för organiserad idrott. Nu tycker hon istället att han är för gammal får att börja med något, pga det har han själv sagt. 

Och jag vet bättre än att argumentera emot henne.
Hon behöver inte råd och tips att ignorera.
Hon behöver en vän som lyssnar. 
Tror jag.
Och försöker vara det.

4 comments:

  1. Han kanske kan börja med något som inte är en lagidrott, om man nu kan bli för gammal för att börja med sånt? Men nä, det var inte råd hon behövde... Du kanske kan prata med sonen själv om det, typ utgå från vad han gillar, prata om att det kan vara kul att ha en fritidsaktivitet. Aja, nu gav jag dig råd. :p

    ReplyDelete
  2. Varför har de inte köpt ett matbord?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ytterligare en jättebra fråga. Nämen de har ett matbord, men det är lågt och man sitter på kuddar på golvet ala Japan när man äter.

      Delete
    2. Gud så jobbigt, jag skulle bli helt mörbultad och stel som en pinne.

      Delete

Mål i sikte

Nu har jag bokat våra biljetter.  Köpt. Köpt för dyra pengar. Våra biljetter så vi kan åka te amerikatt och spendera en månad som familj, me...