Thursday 12 September 2024

Manligt och kvinnligt eller inbillar jag mig?

Idag skrev jag ett mail till en kvinna som är sk technical lead i en projektansökan vi arbetar på. Det var artigt formulerat men budskapet tydligt: du har inte levererart och vårt tålamod är snart slut. 
Egentligten är det framförallt mitt tålamod som är slut.
Övriga i ledningsgruppen, som alla är män, håller visserligen med om att de nog hoppats på mycket mer, men var ändå beredda att kanske vänta lite till, kanske fråga en gång till.

Men tror du inte att kanske kan vara så att hon bara inte riktigt förstår vad vill åstadkomma i projektet? frågande en av männen mig idag. 
Eh, jo. Tyvärr så tror jag att det är precis så det ligger till. 
Och. Detta vill jag tydligt påpeka här. Jag har all förståelse för att man ibland inte hänger med i diskussionerna som ofta uppstår när man ska sätta ihop tvärvetenskapliga projekt. Det är inte lätt. Jag tappar själv ofta tråden och måste ställa frågor som jag verkligen inte vet om dom är hyfsat skarpa eller snarare rätt dumma. 
Men. Den som inte frågar förblir ovetande.
Och igen. När den som är technical lead inte tar några initiativ för att leda den tekniska delen.
Då är det läge att hissa varningsflaggan.
Tycker jag alltså. 

Jag har absolut ingenting emot denna kvinna personligen. Hon verkar trevlig. Före semestern hade vi flera möten då jag fick ett väldigt gott intryck av henne. Men sen dess har hon som tacklat av. 
Svarar inte på mail, och när hon sen svarar efter påtryckning så svarar hon ändå inte på de relevanta frågorna.
Cause for concern, som man säger, helt enkelt. 

Men jag vill inte att ni börjar bråka, säger min manliga kollega när han läser mitt mail innan jag skickar det. 
Och sen jämför han med Belgaren och insinuerar att jag ibland kan ha svårt att ta folk.
Jag blir ganska rejält arg men påpekar så lugnt jag kan att det inte alls är samma sak.
Belgaren var (är, gamla hundar osv) ett mansgrisigt rövhål som i vissa sällsynta stunder kunde bidra med något hyfsat relevant arbetsmässigt, men det var hans personlighet som var problemet.
Det här är en person som visserligen råkar vara kvinna, men som jag som sagt inte alls ogillar personligen, men jag tycker inte att hon levererar i enlighet med vad vi borde kunna förvänta oss. 

Ej samma sak.
Och hur hade detta sett ut om könsrollerna varit annorlunda?

2 comments:

  1. Jag, som jobbat i ”tekniktät” industri typ sedan dagis upplever att män är oerhört mycket mer förstående inför kvinnor som inte levererar. Å ena sidan kan detta upplevas som något negativt, eftersom deras förväntningar på kvinnor antagligen är lägre (ja, mossigt) men jag kan säga att jag varit tacksam över detta MÅNGA gånger när jag själv känt att jag varit ute och cyklat och att en man Som varit motsvarande fel på ’at hade fått på moppo så det bara sjöng om det medan jag som kvinna möts av närmast oändlig förståelse och vänlighet.

    Kanske så med dina manliga kollegor också. De har väldigt stor förståelse (mossigt) för att en kvinnlig technical Leas inte riktigt har koll på läget.

    Lohe

    ReplyDelete
  2. Din kollegas kommentar om att du ibland har svårt att ta folk grundar sig kanske även i fördomar om att män har rak kommunikation men kvinnor som gör samma sak försöker bråka. Fy alltså.

    ReplyDelete

Mål i sikte

Nu har jag bokat våra biljetter.  Köpt. Köpt för dyra pengar. Våra biljetter så vi kan åka te amerikatt och spendera en månad som familj, me...