Tuesday 22 October 2024

Boktips

Ska ni inte få av mig den här gången. Just nu läser jag Husdjuret av Camilla Grebe och den verkar lovande men har inte kommit in i den nog för att tipsa. 
Istället vill jag ha tips på bra högläsningsböcker för barn 6-9 bast.
Just nu läser vi LasseMajas Detektivbyrå, och är väl inne på bok 79 av 80 eller nåt. Nämen känns det som iallafall. Vi har läst hur många som helst och det verkar finnas hur många som helst. 
Men nån gång tar det väl slut tänker jag.
Plus att variation vore trevligt, även om jag gillar prästen i Valleby väldigt mycket.
Han är rolig han. När han lämnar kyrkan för att gå ut på stan sätter han en lapp på porten med texten "Vid nödfall, be till Gud"
Kul ju.
Och det är också fint att vi verkligen kommit in i det här med att varva ner med bok tillsammans på kvällen. Barnen i sina sängar (de har varsit rum men sover nästan alltid i våningssängen i lillskruttans rum pga mysigt att somna tillsammans) och jag på golvet. Först läser jag några kapitel LasseMaja, sen sätter jag på lugn musik och läser min egen bok tills de somnat. 

Men som sagt. Boktips, hit me om ni har nåt.
Gärna lite spänning. Alltså inte läskigt, gud förbjude, men typ klurigt.

6 comments:

  1. Nelly Rapp, Nattkorpen, Jakten på Jack

    ReplyDelete
  2. Kerstin-serien! Den är så fin! Kanske att storskruttan är lite på gränsen till för gammal för de första böckerna men de är bedårande och så mysiga att läsa. Men jag tror hon kan uppskatta dem ändå Jag läste dem dem för barnen när de var fyra och sju, och jag älskade dem! Tror faktiskt att elvira lyssnade på hela bokserien i vintras för fjärde gången.

    ReplyDelete
  3. Tusen stjärnors ö var spännande och lite läskig, den lyssnade jag på själv utan barnen men tror den är väldigt gripande även för ett barn mellan 6 och 9 år!

    ReplyDelete
  4. Alea Aquarius, Cirkusdeckarna, Sarah Sheppards böcker som tex Länge leve evolutionen, Karma och Jonar, Spöksystrarserien, Fabian Göransons serie ”Sveriges fantastiska historia” som tex Forntiden

    ReplyDelete
  5. Trilogin om Monstret Frank 😍 an Mats Strandberg (tror jag) samt Rymlingarna av Ulf Stark.

    ReplyDelete

Boktips

Ska ni inte få av mig den här gången. Just nu läser jag Husdjuret av Camilla Grebe och den verkar lovande men har inte kommit in i den nog f...