Wednesday 9 October 2024

Grandma & Grandpa

Nu är mina svärföräldrar i stan. De kom igår och stannar månaden ut.
Det innebär en massa bra saker. Avlastning för mig, mer uppmärksamhet och mindre långa dagar på fritids för barnen, intensiv uppfräshning av barnens engelska som ju annars bara används på Facetime, osv. 

Så det är bra. De bor inte heller hos oss utan i samma lägenhet de hyrt varje år de hälsat på sedan 2018. Även det mycket lyxigt för mig. Att de har sån bra kontakt med den hyresvärden att de själva kontaktar henne och styr upp. Sedan överför de bara pengar till mig och så swishar jag hyran. 

Mindre bra då? Nämen det är väl bara det att jag ju förväntas umgås med dem varenda dag. Och de är väldigt trevliga och vi har väldigt bra kontakt och bla bla. Men det innebär noll liksom lediga dagar då man bara kan glida runt och inte göra något (i den mån man alls kan det med barn, iofs) men det ställer ju lite andra krav på att hitta på saker och vara lite värdinna ändå.
De är liksom här, i oktober av alla tråkiga månader, för att vara med oss och umgås med barnen och då måste vi ju göra det. Umgås. Och typ äta riktiga middagar tillsammans varenda dag. Vilket jag tycker är toppen kanske 5 av 7 dagar. Övriga vill jag bara kunna ta en filtallrik och slippa disken. 

Fördelarna väger upp. Verkligen. Men välkommen till månaden då tvätten ska vikas ihop och plockas undan, dammsugaren användas lite flitigare, tänderna borstas lite nogare och skärmtiden begränsas lite mer. Nu är Grandma här. 

No comments:

Post a Comment

Mind you

Känner att det här är nog sista gången med det här upplägget. Alltså att min man är i långtbortistan medan hans föräldrar kommer hit i flert...