Monday 14 October 2024

Kyrkligt

Jag var i kyrkan igår pga lillskruttan går nu i en sånhär efterskolanaktivitet på kyrkan och hennes grupp skulle vara med under gudstjänsten och bära korset och hjälpa prästen med predikan och så vidare. 
Mycket gulligt alltihopa.
Det var även tema Tacksägelse och barnen stod framme vid altaret och hoppade upp och ner med armarna i luften, ivriga att få ordet för att kunna säga vad just de var tacksamma över. 
Sen sjöng de Goliat, med Laleh.
Om det finns en enda människa som kan höra barn sjunga den sången utan att bli alldeles tjock i halsen och blöt i ögonen, så fanns den människan inte i kyrkan igår iallafall. 

Man får tycka vad man vill om religion i allmänhet och Svenska kyrkan i synnerhet. Men efter gudstjänsten köpte jag en liten knippa svartkål på de lokala kyrktanternas marknad och betalade 200 kronor för den (man fick betala vad man ville) för jag är så glad att kyrkan finns och det vi får av den. Ja. Det är värt så mycket. 

2 comments:

  1. Håller helt med. Oavsett om man är troende eller ej är kyrkan (numera) en organisation som gör mycket gott i samhället. De har civilkurage. Därför fortsätter jag att betala kyrkoskatten, fast religion som koncept kan provocera mig något oerhört.

    Lohe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur? I en värld med så mycket skit vill man ändå stötta de som aktivt väljer att försöka göra gott... och det upplever jag ändå att Svenska kyrkan gör.

      Delete

Mind you

Känner att det här är nog sista gången med det här upplägget. Alltså att min man är i långtbortistan medan hans föräldrar kommer hit i flert...