Friday 8 October 2021

Det törs man nästan inte säga men

Jag är så glad att jag inte har barn i 12-årsåldern. Vi börjar där.
Jag tycker det är komplicerat med vaccinet.  Jag är vaccinerad. Tvekade inte en sekund utan tog första sprutan dagen efter vi landat i staterna i somras. Sen blev vi ju smittade hela familjen och jag var glad att vi vuxna var vaccinerade eftersom vi inte alls blev speciellt sjuka.

Men nu när det är vaccinpass hit och dit. Vaccintvång. Tredje dosen. Rekommenderas till barn över 12.
Så vet jag inte riktigt.
Först skulle barnen vaccineras för de vuxnas skull. Sen skulle de vaccineras för sin egen skull.   

Jag är inte emot vaccin, inte just det här vaccinet och absolut inte generellt. Och jag tycker inte heller att vissa individers fria vilja ska styra hur samhällen hanteras i stort.
Men.
Jag tycker att den här övertalningskampanjen riktad mot de riktigt unga har en unken bismak.  

1 comment:

  1. Exakt, håller med och har tänkt samma lättade tanke. Hade det varit en sjukdom som var farlig för mångq av de smittade barnen hade jag ju inte tvekat, men att behöva ta ett sånt beslut som förälder känns lite... olustigt.

    ReplyDelete

I'd rather be dead in California...

Måndag efter en helg med känslorna utanpå.  Jag körde ut till Intersport för att byta storlek på ett par benskydd till storskruttan och kom ...