Tuesday 22 March 2022

Kan inte alla bara vara snälla

Så var jag en route på min jobbsponsrade semester.
Sitter på Arlanda och väntar på nästa flyg.
Men hjärtat är kvar hemma. Det har visat sig att det återigen är jobbigt med kompisar för min stora lilla tjej i förskoleklass.  Det var ju en jobbig period där i höstas, de första veckorna när de skyhöga förhoppningarna grusades av att alla andra flickor i klassan redan kände någon, hade en bästis, eller helt enkelt inte ville bli bästis med mitt hjärta. 

Sen upplevde jag att det blev bättre. Hon lärde sig namn och hittade sin roll och det verkade funka bra. Men nu har det svängt igen. Hon är ofta själv på skolgården när jag hämtar. Berättar om klickiga tjejer som bestämmer regler och lekar som går ut på att utesluta.

Vi hade hälsokontroll hos skolsyster igår och då kom det här upp igen. Vi kom fram till att jag skulle kontakta hennes pedagoger för att få deras syn på saken. De som ser barnen hela dagen. Skrev ett mail igår och försökte framstå som engagerad och oroad, men inte anklagande.

Väntar på svar. Och på att ringa hem ikväll och fråga henne hur det var idag. Hoppas så innerligt att det var bättre. 

4 comments:

  1. Åh, jag hoppas verkligen att det blir bättre för din dotter! Lilla hjärtat! Lärarna borde kunna hjälpa barnen att hitta vänner och att leka bra. Mins kunde aldrig det och ja, det var hemskt. Men jag hoppas att dagens lärare har ett bättre tänk kring detta och bättre metoder att ta till. I min syrras klass (hon är född -90) gav barnen varandra massage regelbundet (schemalagt) och det verkade vara positivt för gruppdynamiken. Det finns säkert massor man kan göra för att skapa goda relationer inom en grupp. Håller tummarna för din tjej!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, det blir säkert bättre. Det svänger ju i barnens relationer precis som i våra... men det är så jobbigt att se dem lära sig livets grymma baksidor

      Delete
  2. Åh det är så trist när det blir klickigt i så tidig ålder... märker hur det redan finns liksom ärkefiender och kompisar bland Es kompisar. Och sen ändras det i rundgång. Nån gillar inte nån som inte gillar nån i fyra led, men den sista går ihop med den första i ledet...

    Hon har två bästa kompisar som verkligen inte drar jämnt och hamnar i mitten av det hela. Ett angenämt problem kanske att va där och inte ensam, men man vill ju bara att alla ska va sams? Idag frågade jag vem hon lekt med. "Jag lekte med bästis 1". Frågade vad B2 gjorde då och hon ba "b2 tyckte att jag och B1 kunde få egentid så hon lekte med två andra". Är det 7åringars relationer eller typ polygamister vi pratar om här!? Och ja alla borde fasen va snälla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men verkligen, jag vet att jag själv ibland, precis när jag ny i gruppen, hamnade ikläm mellan Marre och Josse och båda kunde vilja paxa mig men ville aldrig leka tre. Låter kanske lyxigt ja, men är också jättejobbigt.

      Delete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...